Elektriciteit en verwarming zijn basisbehoeften voor elk gezin. Maar wat als je de facturen niet meer kan betalen?
Jouw leverancier kan je niet zomaar afsluiten van energie.
Als je je energiefactuur niet betaalt, mag hij wel je contract opzeggen. Ook dan moet hij nog minstens twee maanden aardgas en/of elektriciteit leveren. Zo krijg je de tijd om een nieuwe leverancier te zoeken.
Als je na 2 maanden geen nieuwe leverancier hebt, is Fluvius automatisch je energieleverancier.
Betaal je ook de facturen van Fluvius niet, dan moet de Lokale adviescommissie (LAC) een advies geven.
In die commissie zitten mensen van het OCMW, Fluvius of De Watergroep en eventueel de schuldbemiddelaar van de verbruiker.
De budgetmeter is een bescherming voor kwetsbare energieverbruikers. Als jouw energieleverancier je contract opzegt en je ook de facturen bij Fluvius niet betaalt, zal Fluvius een budgetmeter installeren bij jou thuis. Dit is nu altijd een digitale budgetmeter.
Je komt dus niet meer voor onaangename verrassingen te staan, en je bouwt ook geen schulden meer op.
Om ervoor te zorgen dat de meest kwetsbare klanten toch aardgas en elektriciteit kunnen betalen, werd de sociale maximumprijs in het leven geroepen. Wie recht heeft op die sociale maximumprijs (= sociaal tarief) is in Vlaanderen een 'beschermde klant'.
Het sociaal tarief is alleen voor personen en gezinnen die bepaalde uitkeringen of tegemoetkomingen krijgen.
Het is de federale overheid die bepaalt of recht hebt op de sociale maximumprijs.
Bijlage | Grootte |
---|---|
![]() | 952.4 KB |
![]() | 498.78 KB |
![]() | 134.34 KB |
![]() | 981.02 KB |
![]() | 1.61 MB |
Lees ook hier meer over:
Deze website maakt gebruik van cookies.