Ik kan mijn energiefacturen niet meer betalen

Elektriciteit en verwarming zijn basisbehoeften voor elk gezin. Maar wat als je de facturen niet meer kan betalen?

Je leverancier zegt je contract op

Jouw leverancier kan je niet zomaar afsluiten van energie.

Als je je energiefactuur niet betaalt, mag hij wel je contract opzeggen. Ook dan moet hij nog 45 dagen aardgas en/of elektriciteit leveren. Zo krijg je de tijd om een nieuwe leverancier te zoeken.

Als je na 45 dagen geen nieuwe leverancier hebt, is Fluvius automatisch je energieleverancier.

Lokale adviescommissie beslist over afsluiten en heraansluiten

Betaal je ook de facturen van Fluvius niet, dan moet de Lokale adviescommissie (LAC) een advies geven.
In die commissie zitten mensen van het OCMW, Fluvius of De Watergroep en eventueel de schuldbemiddelaar van de verbruiker.

  1. Het OCMW onderzoekt eerst je situatie. In Roeselare is dat het Welzijnshuis.
  2. Is een oplossing voor het probleem niet mogelijk, dan bespreekt de LAC het dossier op een vergadering.
    Ook jij bent uitgenodigd op de vergadering om je te verdedigen.
  3. De LAC beslist over afsluiting of heraansluiting van elektriciteit, aardgas en ook water.

De budgetmeter

Als jouw energieleverancier je contract opzegt en je klant wordt bij Fluvius, zal Fluvius zo vlug mogelijk een digitale meter met voorafbetaling/prepaid installeren bij jou thuis.
De digitale meter met Prepaid is een bescherming voor kwetsbare energieverbruikers.

Je komt dus niet meer voor onaangename verrassingen te staan, en je bouwt ook geen schulden meer op.

Beschermde klanten

Om ervoor te zorgen dat de meest kwetsbare klanten toch aardgas en elektriciteit kunnen betalen, werd de sociale maximumprijs in het leven geroepen. Wie recht heeft op die sociale maximumprijs (= sociaal tarief) is in Vlaanderen een 'beschermde klant'.

Het sociaal tarief is alleen voor personen en gezinnen die bepaalde uitkeringen of tegemoetkomingen krijgen.
Het is de federale overheid die bepaalt of recht hebt op de sociale maximumprijs.

Minimale levering van 1 november tot en met 31 maart

  • je bent Fluviusklant
  • met een budgetmeter voor gas en/of elektriciteit die je eerst moet opladen voor dat je opnieuw stroom en/of gas krijgt om je woning te verwarmen
  • je gebruikte al het noodkrediet van € 85
  • het lukt je niet om gas- of eletriciteitskrediet aan te kopen
  • je dreigt hierdoor zonder verwarming te vallen in de winterperiode tussen 1 november en 31 maart
  • Maak dan een afspraak met het Welzijnshuis om te onderzoeken of je recht hebt op minimale levering, om in de winter niet in de kou te zitten
  • Lees de folder

Lees meer op Sociaal tarief voor gas en elektriciteit:

  • Sociaal tarief
  • Hoe geef ik mijn meterstanden door

Maak gebruik van de meterschijf van Fluvius voor besparingstips


Doe de V-test om leveranciers te vergelijken.