Elektriciteit en verwarming zijn basisbehoeften voor elk gezin. Maar wat als je de facturen niet meer kan betalen?
Jouw leverancier kan je niet zomaar afsluiten van energie.
Als je je energiefactuur niet betaalt, mag hij wel je contract opzeggen. Ook dan moet hij nog 45 dagen aardgas en/of elektriciteit leveren. Zo krijg je de tijd om een nieuwe leverancier te zoeken.
Als je na 45 dagen geen nieuwe leverancier hebt, is Fluvius automatisch je energieleverancier.
Betaal je ook de facturen van Fluvius niet, dan moet de Lokale adviescommissie (LAC) een advies geven.
In die commissie zitten mensen van het OCMW, Fluvius of De Watergroep en eventueel de schuldbemiddelaar van de verbruiker.
Als jouw energieleverancier je contract opzegt en je klant wordt bij Fluvius, zal Fluvius zo vlug mogelijk een digitale meter met voorafbetaling/prepaid installeren bij jou thuis.
De digitale meter met Prepaid is een bescherming voor kwetsbare energieverbruikers.
Je komt dus niet meer voor onaangename verrassingen te staan, en je bouwt ook geen schulden meer op.
Om ervoor te zorgen dat de meest kwetsbare klanten toch aardgas en elektriciteit kunnen betalen, werd de sociale maximumprijs in het leven geroepen. Wie recht heeft op die sociale maximumprijs (= sociaal tarief) is in Vlaanderen een 'beschermde klant'.
Het sociaal tarief is alleen voor personen en gezinnen die bepaalde uitkeringen of tegemoetkomingen krijgen.
Het is de federale overheid die bepaalt of recht hebt op de sociale maximumprijs.
Bijlage | Grootte |
---|---|
Folder 'Energiemeter' | 952.4 KB |
Folder 'Meterkaart' | 134.34 KB |
Snelle startgids voor de digitale budgetmeter | 981.02 KB |
Folder Fluvius "Besparen op je energiefactuur" | 4.49 MB |
Lees meer op Sociaal tarief voor gas en elektriciteit:
Maak gebruik van de meterschijf van Fluvius voor besparingstips
Doe de V-test om leveranciers te vergelijken.
Deze website maakt gebruik van cookies.