Ik kan mijn waterfactuur niet betalen

Ik kan mijn waterfactuur niet betalen

Water is een basisbehoefte voor elk gezin. Maar wat als je de facturen niet meer kan betalen?

Wat moet je zelf doen?

Hulp van het Welzijnshuis

Wanneer je je waterrekening niet betaalt, zal de Watergroep je naam doorgeven aan het Welzijnshuis (OCMW).

  • Een maatschappelijk werker contacteert je en zoekt samen met jou of er een oplossing mogelijk is, zodat de Watergroep je waterlevering niet afsluit.
    Meestal lukt dat.
  • Het is dan wel heel belangrijk:
    • dat je bereikbaar bent voor een afspraak
    • en dat je een afspraak niet uitstelt.

Lokale adviescommissie beslist over afsluiten of heraansluiten

Is er geen oplossing voor de schuld, dan krijg je een brief om te komen naar de Lokale Adviescommissie (LAC).
Dat is een vergadering met mensen van de Watergroep en het OCMW die jouw situatie bespreekt.
Op deze vergadering kan je nog afspreken hoe je de schuld zal betalen.

Het is heel belangrijk dat je op deze vergadering aanwezig bent.
Zo kan je afsluiting van water mogelijks nog voorkomen!

  • Deze vergadering kan beslissen om je af te sluiten. Dat willen we liefst vermijden.
  • Komt het toch tot een afsluiting van het waternet? Dan kan deze vergadering beslissen je opnieuw aan te sluiten, wanneer je de schuld betaalt.

Ervaar je nog andere betalingsproblemen kan je op Ik heb schulden hulp vinden.

Lees meer op Ik wil mijn waterkosten beperken
en leer hoe je de waterteller kunt aflezen.